Idéutvikling
Jeg har gått sammen med Tonje, og vi skal lage en dokumentar
med hovedfokus på det såkalte populære ”acne skjerfet”. Dette er et skjerf som
ikke så altfor lenge kom til markedet, og har fått mye reaksjoner blant
befolkningen og har vært et enormt tema i media. Acne skjerfet er laget av
angorapels, og hvordan de som lager skjerfene har tatt pelsen fra kaninene er
det som har satt de store reaksjonene.
I dokumentaren vil vi starte ved å stille skriftlige
spørsmål og fortelle litt fakta om acne generelt. Vi skal også ta klipp i fra
YouTube videoer hvor de viser hva de gjør mot kaninene. For å lage det minst
mulig ubehagelig skal vi vise klippene i bare få sekund, med trist musikk i
bakgrunnen og mørke farger som får fram at dette er et trist og seriøst tema.
Vi skal bruke annenhver tekstbilde og annenhver bilde av kaninene for å gi en
spennende effekt.
Etter begynnelsen skal vi filme ute i Stavanger av personer
som går forbi, hvor vi vil se en del personer med acne skjerf, spesielt unge
jenter. Vi vil i mens ha voice-over der vi forteller litt om hvor populært det
er, hvorfor det er så populært, å snakke om de store reaksjonene. Vi skal også
ta fram forskjellige saker fra media.
Senere i dokumentaren skal vi intervjue en person som jobber
på Acne Studios i Stavanger. Er de ikke villig til å bli intervjuet vil vi
intervjue arbeidere på H&M og/eller Kappahl, hvor de nå har fjernet alle
klesplagg med angorapels i.
Som slutt vil vi spørre våre seere om det virkelig er verdt
å kjøpe og gå med dette skjerfet, i mens det er sterke bilder av kaninene i
bakgrunnen.
Mål
Målet for denne dokumentaren er og vise personer hvor gale
dette er, og vise hvor mange som faktisk har dette skjerfet. Vi vil få flere
personer til å få et negativt synspunkt på dette med å vise sterke bilder.
Målgruppe
Kvinner og unge jenter fra alderen 13 og oppover vil være
hovedfokuset, men også gutter og menn ettersom det er en del av de også som
kjøper skjerfet. Målgruppen blir veldig stor ettersom personer i alle aldre bruker
skjerfet, men spesielt ønsker vi å treffe de unge tenåringsjentene.
Konflikt
Konflikten i dokumentaren er det at personer kjøper acne
skjerf bare fordi det er populært og pent, uten å tenke på konsekvensene og
prosessen som foregår for å få dette skjerfet.
Sjanger
Dokumentarsjangeren man kan finne i vår film er at det er en
ekspositorisk dokumentar. Vi har en allvitende fortellerstemme, vi forteller
fakta om skjerfet og populasjonen, vi bruker videoer som vitne og fysiske
element, og vi snakker ved enkeltpersoner om deres meninger og erfaringer.
Produksjonsplan
Produksjonsplan
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar