fredag 31. januar 2014

Hvordan forbedre et rykte?


Som tidligere nevnt i sist innlegg har vi i oppgave og forbedre et rykte til en klient, hvor i dette tilfellet er Russen. Meg og Tonje valgte å lage tre ulike plakater hvor vi ville få fram det positive russen gjør.

Idéutvikling
Det første vi startet med når vi hadde funnet ut hvilke skisser vi ville bruke var å gjøre litt research på hva russen gjør. Vi skulle finne det som var positivt, ettersom russen har fra mange synspunkt et veldig dårlig rykte. Hvordan kan vi forbedre ryktet til Russen gjennom tre plakater?




Russen har en rekke russeknuter de kan fullføre i løpet av russetida. De har mye forskjellig utvalg, og det er ingen tvil om at mengden med negative knuter er høyest på lista. Men hva med de positive? Skal vi bare overse dem? Vi leste de ulike positive knutene russen kan utføre, og oppdaget en aksjon kalt Russens Humak. Dette er en humanitær aksjon hvor russen bidrar til å samle inn penger til å bygge skoler i Zambia o.l. Hovedtemaet vårt ble da Humak, og russeknutene som innebærer aksjonen.


Produksjon
Her kan dere se de tre ulike, men like, plakatene meg og Tonje valgte og produsere. Vi valgte å tegne alle elementene i Illustrator, og satte dem sammen på hver sin plakat hvor vi har brukt et simpelt design med lite tekst. Grunnen for det simple designet er for å skape et blikkfang på elementene, og ikke lage plakatene vanskelige og forstå. Ser du en plakat med mye bilder, farger og tekst, kan det være lite interesse blant ungdommer til å virkelig bry seg om plakatene. Vi mener selv at dette blikkfanget vi gir disse plakatene treffer vår målgruppe. 

For å lage plakatene enda mer spennende valgte vi å legge på tekst på elementene, og det er vi ganske fornøyd med. Vi valgte et ganske enkelt fontvalg, slik at det ikke blir alt for mye og holde styr på, og som sagt tidligere: simpelt. 

Form og farge
Vi valgte og bruke en olivengrønn farge på skriften ettersom dette harmonerer mer sammen med rød. Først brukte vi svart, men denne fargen ble for mørk og sterk. På alle tre plakatene valgte vi og bruke den samme rød fargen på elementene slik at det foregår en gjentakelse, og slik at vi ser produktene henger sammen. 

Ferdig produkt
Når vi analyserer de ulike plakatene på et konnotativt nivå, kan vi se et hjerte, en lue og en bøsse. Vi nordmenn kan assosiere disse elementene på lettest mulig måte, og de fleste kan forstå at hjertet er symbolet for Russens Humak, lua blir brukt av russen og bøssen blir brukt til ulike innsamligsaksjoner her i landet. Denne tankegangen kaller man denotativt nivå.

For å selge et produkt er også tovegshypotesen en viktig faktor. Dette vil si at budskapet fra mediene blir spredt og motatt fra en liten gruppe mennesker, og som blir videreført av disse personene gjennom personlig kommunikasjon. Sprer dette seg som det skal, blir budskapet spredd til en enda større gruppe mennesker. 

Man kan selvfølgelig analysere disse plakatene ved bruk av prosessmodellen. Senderen av denne kampanjen blir da arbeidsgiveren som ga oss oppdrag i å lage disse produktene, og budskapet blir formidlet gjennom plakatene ut til menneskene som vil se disse plakatene ute i omverden. Ettersom valget av simpelt design kan det være en utfordring for folket og forstå budskapet vårt, men det kan også være enkelere for enkeltpersoner og forstå. 

Konklusjon
For å forstå de ulike plakatene, må man ha kjennskap til elementene vi har brukt. Men ettersom stort sett alle nordmenn vet hva russ er, og hva russen bruker og gjør, kan det ikke være særlig vanskelig og forstå budskapet vårt. Jeg synes selv at meg og Tonje utførte denne oppgaven på en grei måte. Om ikke alle liker det simpelt, er meg og Tonje bevisst på at simple ting kan fange den beste oppmerksomhet. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar