onsdag 6. november 2013

Film plakat og dvd cover - REJECTED


FILM PLAKAT

FILM DVD COVER


MÅLGRUPPE
Målgruppen for filmen er ungdommer generelt i alderen 13 til 18 år. Filmen er basert på ungdomsdilemmaer med kjærlighet å drama involvert. Filmen er både for gutter og jenter som er normale skoleelever med kjærlighetsproblemer og andre tenåringsproblemer. Jeg har prøvd å gjøre filmen spennende og slik det er lett å følge med på hva som skjer. Det at jeg har brukt ungdommer som skuespillere er et bra virkemiddel, da blir filmen mer realistisk for seerne. 

På plakaten har jeg også valgt å bruke ungdommer, for å få oppmerksomhet fra ungdommer som går forbi plakaten. Ser de ungdommer på deres egen alder, med litt humor på bildet, kan det interessere dem og de stopper opp for å se hva denne plakaten forteller. 

3 PERSONER
Kari er ei jente på 16 år som går på Sandnes Videregående skole og bor på Hommersåk. Kari jobber på postkontoret som ekstrahjelp og tjener ca. 1500 kr i måneden. I fritiden liker hun å spille dataspill og være med venner. Hun liker også ridning, og bruker mye tid på det. Kari bruker for det meste macbook og iPhonen hennes. 

Lars er 18 år og har nettopp gått ut av videregående. Han gikk på Vågen Videregående på Design og Håndverk. Lars er homofil, og trives som det. Interessene til Lars er håndball og ballett. Han bruker mye tid på instagram og snapchat som han har på iPoden sin, hvor han legger ut mange bilder daglig. Han bruker Acer pc ettersom han ikke har jobb der han tjener penger som han kan kjøpe Macbook for. 

Trude er 26 år og jobber i blomsterbutikk på Ålgård. Hun er opprinnelig fra Stavanger, men flyttet til Ålgård pga jobben hennes. Hun tjener rundt 3000 kr i måneden. Trude er veldig glad i blomster, og hennes favoritt ting og gjøre er å holde på med blomster appene på iPhonen hennes. Ellers bruker hun tiden sin på å lage mat sammen me sin sønn. Trude er alenemor, men hun synes det er nokså greit. 

PROSESSMODELLEN OG TEKSTMODELLEN
Prosessmodellen går ut på: hvem er senderen av budskapet, hva er budskapet, innkoding/avkoding, om det er noe støy og hvem er mottakeren.

Tekstmodellen går ut på: beskrivelse av mottakerens forståelse av budskapet. Alle tolkner ikke et budskap på samme måte, og det oppstår ikke alltid de samme følelsene og bildene hos hver enkelt menneske. 


Senderen i filmen "Rejected" er i dette tilfellet Vareto Productions. Budskapet er på et vis at det som virker best i første øyekast er kanskje ikke det beste allikevel. Når det kommer til innkoding så funker dette bra siden det viser at selv om du kanskje ikke ser like bra ut som alle andre så er du bra nok på din egen måte. Og når det gjelder avkoding så kan muligens noen skjønne budskapet feil og tro at filmen viser at dersom du ser ut som en nerd så er du ikke fin, og at du må oppnå en forandring for å bli sett på som god nok. Mottakeren er ungdommer i alderen 13-18års alderen, siden det er disse som sannsynligvis kjenner seg mest igjen i handlingen og kan gjenkjenne seg selv i karakterene.

RESEARCH
Når det kommer til filmplakater har de mange kjennetegn. Fontene på plakatene er som regel alltid like, i hvertfall når det kommer til informasjonen som skrives om film produsentene og skuespillerne. En annen ting som kjennetegner en filmplakat er det at det alltid er et eller annet som fanger blikket. De fanger blikket med enten en tegning, bilde av personer osv. Plakaten har også med seg tittel og ulike logoer fra sponsorene de har. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar